Testi sul sistema dell'arte

Wikipedia as a Space and Strategy for Negotiating Art and Cultural Knowledge in African Cities

Inserito da iopensa il Ven, 2012-06-01 23:15

Wikipedia as a Space and Strategy for Negotiating Art and Cultural Knowledge in African Cities alla conferenza Embattled Spaces – Contested Orders di VAD-Vereinigung für Afrikawissenschaften in Deutschland 2012 all’interno del panel 32 (New) spaces and strategies for negotiating art and cultural knowledge in African cities curato da Kerstin Pinther e Larissa Förster.

In African cities individual artists, artist collectives and independent cultural institutions have distanced themselves from state-initiated cultural politics, they truly offer alternative platforms for the production, representation and reflection of cultural knowledge and they have gained recognition among a growing international network. But did they achieve to negotiate hegemonic national representations and Western Art History (Rasheed Araeen)?
This paper presents the experiences of three cultural institutions (doual’art based in Douala, Kër Thiossane based in Dakar and Chimurenga based more or less in Cape Town) to show how major cultural institutions based in African cities working with high quality projects and wide networks surely question hegemonic national representations and Western Art History (Achille Mbembe) but they still struggle to posit themselves at a urban, national, continental and international level.
The paper questions the borders of African cities and it presents Wikipedia as a different and powerful space and strategy for negotiating art and cultural knowledge. With over 280 languages, 20 million articles, 100.000 active editors and over 365 million readers, Wikipedia is much more than a website (Andrew Lih): it is today everybody’s textbook. Structured in tribes and dominated by new gatekeepers (Mathieu O’Neil), Wikipedia has the power of a new nation and it determines what knowledge is. It aspires to produce a collaboratively built free knowledge capable of presenting all points of view in a neutral way: for this very reason it is the right space for negotiating hegemonic national representations, Western Art History, art and cultural knowledge and for acknowledging the role of individual artists, artist collectives and independent cultural institutions based in African cities and their work as first sources.

Keywords
Wikipedia, copyright, copyleft, Creative Commons, knowledge, collaborative knowledge, mainstream knowledge, rewrite history, cultural institutions, African cities, doual’art, Chimurenga, Kër Thiossane, Douala, Dakar, Cape Town, interfaces, Western Art History, Art History, GLAM.

Fotografa il patrimonio culturale italiano e contribuisci a Wikipedia

Inserito da iopensa il Dom, 2012-03-18 11:38

Versione originale dell’articolo pubblicato sul domenicale di Il Sole 24 Ore, domenica 18 marzo 2012.
Iolanda Pensa, I beni visibili grazie a Wikipedia: Il concorso Wiki Loves Monument promuove il patrimonio pubblico raccogliendo fotografie e dati. Ma l’Italia sconta vincoli di copyright in “Il Sole 24 Ore”, Domenica, Sezione Cultura e sviluppo, n. 77, p. 38.

WikiAfrica - Intervista di Africultures gennaio 2009

Inserito da iopensa il Mar, 2010-10-12 14:08

Testo originale in italiano, con errori e imprecisioni dell’intervista in 3 parti. Entretien de Marian Nur Goni avec Iolanda Pensa

Corso 2009-2010 di Economia dell'Arte alla NABA

Inserito da iopensa il Ven, 2009-10-30 09:00

Corso 2009-2010 di Economia dell’Arte alla NABA.
La descrizione del corso e le lezioni con bibliografia.

Conferenza all'Accademia d'Arte di Bergamo

Inserito da iopensa il Gio, 2009-04-16 09:00

Lezione all’Accademia Carrara di Belle Arti di Bergamo:http://www.accademiabellearti.bg.it/web/ all’interno del corso e su invito di Alessandra Pioselli.

Make it Sexy: Storia, storie e storiografia del sistema dell’arte contemporanea africana. 
Arte contemporanea africana vuol dire tutto e niente. C‘è chi pensa che sia uno stile, chi un’identità riconoscibile in un gruppo di intellettuali, chi la produzione culturale di uno o più territori, chi un’ideologia, chi il simbolo dell’esclusione di una larga fetta di mondo dal più vasto ambito dell’arte internazionale. Percorrendo la storia delle esposizioni, delle pubblicazioni e delle istituzioni che si sono focalizzate sull’arte contemporanea africana appare chiaramente che intorno all’import-export dell’arte contemporanea africana sono emersi innumerevoli modi di rappresentare e vendere l’Africa, la sua produzione e i suoi artisti.

Global Visions: Towards a New Internationalism in the Visual Arts, (a cura di) Jean Fisher, Kala Press, London 1994, pp. 176.
Art Criticism and Africa, (a cura di) Katy Deepwell, Saffron Books, African Art and Society Series, London 1997.
Reading the Contemporary: African Art from Theory to the Marketplace, (a cura di) Olu Oguibe e Okwui Enwezor, Institute of International Visual Arts (inIVA) e MIT Press, London 1999.
Afriche, Diaspore, Ibridi: Il concettualismo come strategia dell’arte africana contemporanea, (a cura di) Eriberto Eulisse, AIEP Edizioni, Bologna 2003.
Sulla storia dell’arte contemporanea africana in “Africa e Mediterraneo”, n. 55, Agosto 2006. Introduzione di Iolanda Pensa – http://io.pensa.it/node/1400
Iolanda Pensa, Make it sexy: La promozione dell’arte contemporanea africana in L’arte etnica tra cultura e mercato, Skira, 2008 http://io.pensa.it/node/1731
Iolanda Pensa, Relazione finale Interculture Map Arte, 2006 – http://io.pensa.it/node/1455
Clémentine Deliss, Seven Stories about Modern Art in Africa, Flammarion, New York 1995.

NABA - quinta lezione

Inserito da iopensa il Ven, 2008-01-25 21:00

Import-export dell’arte contemporanea africana
25 gennaio 2008, 11-13

La costruzione del brand “arte contemporanea africana” attraverso esposizioni, riviste e pubblicazioni

  • storiografia dell’arte contemporanea africana: esposizioni, pubblicazioni e istituzioni
  • Africa Remix
  • Partecipazione dell’Africa alla Biennale di Venezia

Il calendario e programma delle lezioni.

Informazioni sull’esercitazione e l’esame.

Bibliografia quinta lezione

  • Rasheed Araeen, Modernity, Modernism, and Africa’s Place in the History of Our Age in “Third Text”, 19:4, 2005, pp. 411-417
  • “Africa e Mediterraneo”, dossier Sulla storia dell’arte contemporanea africana, n. 55, Agosto 2006 (testo di introduzione)

Link

  • “Arte contemporanea africana” su Wikipedia http://it.wikipedia.org/wiki/Arte_contemporanea_africana
  • Africa Remix www.africaremix.org.uk