Intervista a Stacy Hardy

Inserito da iopensa il Mer, 2006-09-27 19:45

Appunti presi durante l’intervista a Stacy Hardy, Cape Town, 27 settembre 2006

Teorici della diaspora o stranieri sono quelli che si occupano di Africa
Cape Town particolarmente isolata dal resto del continente
Introdurre arte per un largo pubblico

C‘è stata un inchiesta del dipartimento di arte e cultura. Edifici d’arte si pensa che siano palazzi di giustizia.
La gente non sente che l’arte sia qualcosa di vicino.
Serve spazio per esprimere la cultura.

Potenzialità interazione locale e internazionale e urbano
Non necessariamente arti visive. La gente che segue arte visiva non segue necessariamente teatro, danza, musica: un peccato

La Biennale di Johannesburg

– bancarotta – molto vuoto e senza audience locale – pochi artisti sudafricani (si sono sentiti alienati)

Conferenza Cape


Estremamente politicizzata
Violenta
Forse avremmo dovuto parlare di più di Johannesburg. C’erano delle tensioni non ancora risolte
E’ uno spazio di nicchia diverso da altre forme

Trailer Cape


fatto per il governo e per i finanziatori
Catalizzatore: un evento che fosse catalizzatore
Documentario:
elementi che rendevano il messaggio più comprensibile. Per questo tanta poesia e frasi semplici

Un forte bisogno di documentazione
Si resta incastrati nelle stesse cose. Si resta superficiali

Cape Africa


Cape ha una grande forza di comunicazione
Ha staff
Crea un focus sul quale possono ruotare moltissime iniziativa
Dà energia alla scena artistica
Permette di lavorare oltre Cape Town
Vedere cosa proviene dal continente

I famosi artisti sudafricani sono usciti dalla Biennale di Johannesburg
Ma con la fine della biennale di Jo’burg mancano le nuove generazioni di artisti visibili a livello internazionale

Internazionale è meglio
Per la percezione
Bisogna bilanciare internazionale e nazionale

Problema dell’audience
Possibilità di nuovi percorsi
I limiti e le restrizioni producono creatività; mancano infrastrutture e fondi

Padiglione africano alla Biennale di Venezia


Irragionevole per i finanziamenti: siamo in Africa
Voce globale Africa
Dall’Africa: l’Africa dica la sua
Fai fatica qui figuriamoci fuori e poi perché

Suggerisce di contattare anche Edgar Pieterse e Julian Jonker

Biografia


Stacy Hardy is a writer, journalist, multimedia artist and theatre practitioner.

She is a founding member of the Venus Fly Trapeze Theatre Company, which has produced 8 original productions since 1995. She has lectured and tutored in the Drama Department at Rhodes University (1996 – 1998) and remains active in using theatre as an educational tool by lecturing and hosting workshops for the Grahamstown Foundation’s National Schools Festival (1996 – 2003). She is currently scripting a new play for acclaimed South African director Jaco Bouwer.

She has 6 year’s experience as a freelance journalist, commissioning editor and features writer for publications including SL magazine, Rage.co.za and Art South Africa, and 5 year’s experience in advertising. Her work on Keyline Magazine received a Silver Loerie [2001]. In 2001, together with Peet Pienaar and Heidi Chisholm, she established the advertising and design company, Daddy Buy Me A Pony.

Her digital and multimedia art has been exhibited at various local and international exhibitions and she was a member of the South African delegation at Ars Electonica in Austria in 2002. She has won numerous awards, including a Construction Award [2003] and New Channels Digital Art Competition [2003]. Her currently digital projects include a new collaboration with Francois Naude on a work that explores translation and literacy in South Africa.

Her fiction has appeared on donga (www.donga.co.za), Litnet (www.litnet.co.za), in the Laugh It Off Annual and in AFRO Magazine. She participated in the 2003 Crossing Border Festival in Den Hagen, The Netherlands with fellow South African authors Ivan Vladislavic, Lesego Rampolokeng, Phaswane Mpe, K Sello Duiker, and Nadine Botha. She has just completed fiction for a new book of photography by Pieter Hugo to be published in 2007 and is collaborating with Miles Keylock, Adam Haupt and Julian Jonker on a book of South African lyrics.

Her short film, I Love You Jet Li, created in collaboration with Jaco Bouwer was part of the transmediale.06: video selection, International Film Festival Rotterdam (IFFR) 2006 selection and was awarded Best Experimental Film at the Festival Chileno Internacional Del Cortometraje De Santiago 2006.

She is currently working as a writer and educator for the CAPE Africa Platform. She is also a member of the Bowling Club, a new collaborative creative venture founded by artist and designer Peet Pienaar. She regularly contributes to various conferences and platforms, including recent Underground Conference organised by Fred Devries at the Wits Institute for Social and Economic Research and the VANSA (The Visual Arts Network of SA) Young Curators Workshop held on Robben Island.